DET BÖRJADE SOM ETT SEMESTERPROJEKT OCH SLUTADE MED EN BÖRSINTRODUKTION...

- Det har gått bra, säger Kurt Blomqvist blygsamt. På frågan om han kunde drömma om den här utvecklingen svarar han kort:
- Nej, jag har överhuvudtaget inte reflekterat över den. Uppenbarligen är KABEs grundare en man som hellre blickar framåt än bakåt. Ändå liknar det hela mycket en dröm - en sannsaga om en enveten smålänning, fostrad i småföretagarmiljö.

Började i garaget
Året var 1958 och Kurt Blomqvist höll på med ett semesterprojekt hemma i garaget. Familjen skulle slippa tältet denna sommar. I garaget växte nämligen en husvagn fram. Tre veckor innan avresan stod vagnen klar. Kurt var stolt över sin skapelse och när han fick ett bud på vagnen kunde han inte motstå frestelsen att sälja den. Men säg den glädje som varar. Familjen som bespetsat sig på en semester i en riktig husvagn, blev så besviken att Kurt Blomqvist tvingades ner i garaget för att bygga ytterligare en vagn. Kvällar, nätter och helger. Kurt, som då var chef för Flygförvaltningens kontroll vid Saab i Jönköping, jobbade i stort sett dygnet runt. Han blev nästan klar i tid. En hel del material och verktyg fick stuvas in när det var dags att åka. Medan övriga familjen njöt av ledigheten på olika campingplatser jobbade Kurt vidare och kom hem med en färdig husvagn - som omgående såldes. Under hösten fortsatte husvagnsbyggandet i garaget och till sommaren var åtta vagnar klara. KABE Komet 250 hette förstlingsverket som var 2,4m lång och 1,8m bred. Priset var modesta 3 800 kronor, knappt hälften av vad en ny Volvo PV då kostade.

Ville gå vidare
Produktionen fortsatte men fyra år senare hade Kurt tröttnat på dubbelarbetet. Men att säga upp sig från ett välbetalt jobb för att ge sig ut på ett vågspel som egen företagare? Valet var inte lätt.

- Jag började från noll med att utveckla de svenska robotarna. Nu hade vi kommit till en punkt där projektet kändes färdigt. Det var kanske dags förmig att gå vidare med något annat. Resten är modern svensk husvagnshistoria. Från garaget i Jönköping går en rak linje mot en koncern med fabriken i Tenhult som bas. KABE's anseende växte och försäljningen sköt fart. Då är det lätt att slå sig till ro. Det gäller inte Kurt Blomqvist. Under senaste tioårsperioden har han varit ansvarig för alla de nyheter som KABE introducerat: Ecoprimisoleringen (införd 1987), vattenburna golvvärmesystemet AGS (patentsökt 1988), plastreglar (patentsökt 1989) och ventilerande väggar (1992). -Jag har alltid gillat att jobba med den tekniska biten. Halva tiden har jag försökt avsätta till utveckling och konstruktion. Administrationen har jag mest sett som en nödvändighet.

Experimentverkstad
För att mer ostört få fortsätta utvecklingsarbetet inrättade Kurt en experimentverkstad med personal som var direkt underställd honom. Där har han trivts bättre än på VD-stolen på kontoret. - Helt klart var det jobbet där som var roligast. Det är också mer av glädje än av stolthet han berättar om det utvecklingsarbete som skett. Inte minst flexlinesystemet är ett bevis på det. Att kunna bygga vagnar med så många planlösningsalternativ utan att produktionen fördyras är kanske nyckeln till KABE's ökade framgångar under senare år. - Faktum är att vi med flexlinesystemet lyckades att förbilliga produktionen. Genom att bygga grundmoduler kan vi hålla en jämnare produktionstakt. Normalt sett ska vagnarna byggas på senvinern och våren för att minska lagerkostnaden. Men så kan man inte jobba. Personalen finns där hela året. Nu bygger vi i stället färdigt vagnarna till 60 procent. När försäljningen börjar att ta fart färdigställer vi dem åt kunden.

- Våra underleverantörer av till exempel kylskåp och värmepannor har fått vänja sig vid att leverera stora partier åt oss på våren. På så sätt har vi flyttat över våra lagerkostnader på dem, säger Kurt Blomqvist och får det att låta så enkelt.

Kurt Blomqvist avled i sitt hem Målen, den 5 juni 2011.

Fotnot: Namnet KABE härstammar från initialerna i Kurt Blomqvists namn (KB) som då blev KÅBE. Det namnet var upptaget. Kurt strök då pricken över å:et men det nya namnet var då för likt ett annat företagsnamn - KABI. Klurige Kurt döpte då företaget till Karosseri AB Elit - just det, förkortningen blev KABE. I dag är företagets namn KABE Husvagnar AB. Det var myndigheterna som fick ge sig till slut.

<b>"Leveransavdelningen"</b> bakom den blomqvistska villan. Skärmtaket byggdes för att ge regnskydd vid slutmonteringen av vagn/chassi. - Kabe

"Leveransavdelningen" bakom den blomqvistska villan. Skärmtaket byggdes för att ge regnskydd vid slutmonteringen av vagn/chassi.

<b>Smaragd från 1967,</b> KABEs första modell med separat “koffert”, för gasolflaskorna, som tidigare hade stått helt öppet. - Kabe

Smaragd från 1967, KABEs första modell med separat “koffert”, för gasolflaskorna, som tidigare hade stått helt öppet.

<b>KABEs grundare,</b> Kurt Blomqvist, 1960-tal. <a href="http://np.netpublicator.com/netpublication/n89565970" target="_Blank">Läs boken om Kabe</a> - Kabe

KABEs grundare, Kurt Blomqvist, 1960-tal. Läs boken om Kabe

<b>Historien om KABE</b> är lika med historien om Kurt Blomqvist; mannen bakom den första KABE-vagnen liksom alla revolutionerande innovationer som idag är KABE-standard. Läs boken. - Kabe

Historien om KABE är lika med historien om Kurt Blomqvist; mannen bakom den första KABE-vagnen liksom alla revolutionerande innovationer som idag är KABE-standard. Läs boken.