OVÄNTAT MÖTE I USA:

På parkeringen i Mount Rushmore stod en husbil från KABE!

KABE har ingen export till USA och sannolikheten att du ska möta en KABE-husbil på de amerikanska vägarna är i princip obefintlig. Ändå var det precis vad som hände när KABE-tidningens skribent besökte South Dakota i augusti.

På parkeringsplatsen vid det välbesökta presidentmonumentet i Mount Rushmore dök det plötsligt upp en KABE Tavelmaster 880 med dansk registreringsskylt! De långväga husbilresenärerna visade sig vara familjen BuchHonum från Jylland, med mamma Helle, pappa Erik och dottern Sanibel, 4 år.

Mount Rushmore, South Dakota

Började i San Fransisco

Familjen hade börjat sin resa i San Fransisco några veckor tidigare. Därifrån hade de kört norrut längs kusten genom Oregon och Washington, vidare till Montana där de tillbringade några dagar i Billings i samband med ett stort Rodeo-evenemang.

-Sedan åkte vi till Yellowstone, där vi övernattade på campingplatser inne i den enorma nationalparken, med bisonoxar som strövade omkring alldeles utanför husbilen och skyltar överallt som varnade för björnar. Det var en helt fantastisk upplevelse, berättar Helle.

Färden fortsatte genom Kentucky och Tennesee och sedan österut till North Carolina. Med husbilen var det enkelt att stanna när de hittade något som verkade lockande. Eriks aktiva bilintresse medförde bland annat några minnesvärda avstickare till klassiska amerikanska hot rod- och dragrace-evenemeng.

I slutet av september avslutade Helle, Erik och Sanibel sin spännande KABE-resa med en skön och avkopplande vecka på en camping i Fort Myers Beach på Floridas västkust.

Men, hur kommer man egentligen på tanken att transportera en husbil från Danmark hela vägen över Atlanten till USA?

-Det är mina föräldrars husbil. När vi planerade att göra en längre resa i USA och funderade på att köpa en Fifth Wheeler där, kom idén att i stället skicka över deras KABE och använda den gemensamt under ett helt år, förklarar Helle.

Helles föräldrar, Lissi och Poul Erik Honum, hade varit båtägare i 35 år när de 2016 sålde sin Storebro och köpte en fräsch begagnad KABE-husbil årsmodell 2011.

-Husbilslivet passar oss perfekt! Det är ungefär som att segla men vi behöver inte längre ta hänsyn till vädret. Tanken på att få resa runt med sin egen husbil i USA kändes genast väldigt lockande, säger Poul Erik.

Mount Rushmore, South Dakota

Fraktfartyg till Baltimore

Familjen Honum tog kontakt med Seabridge i Tyskland - ett företag som arrangerar husbilsresor och transporter av husbilar till olika delar av världen. Genom Seabridge fick de hjälp att ordna alla nödvändiga intyg och försäkringar och fick praktiska tips inför resandet i USA.

I slutet av april var alla förberedelser klara och det var dags att ta husbilen till Hamburg för ombordkörning på ett fraktfartyg med beräknad ankomst till Baltimore på den amerikanska östkusten, två veckor senare.

-Jag och Lissi flög till Nashville, via New York och efter några dagar tog vi en hyrbil för att hämta vår KABE i hamnen i Baltimore. Vi hade i förväg bokat in oss på en campingplats där vi i lugn och ro kunde proviantera och fixa lite i husbilen, berättar Poul Erik.

El-anslutning

Spänningen i elnätet i USA är bara är 115 volt, jämfört med 230 i Europa. Poul Erik hade tittat på lite olika lösningar och kommit fram till att välja den enklaste och klart billigaste; att installera en separat extern anslutning för 115 volt med ett uttag inne i husbilen där de kunde ladda telefoner, datorer och annan kontorsutrustning.

-Via en förlängningssladd drog vi fram elen till husbilens köksdel när vi använde kaffebryggare och brödrost som vi köpt i USA. Det fungerade alldeles utmärkt.

AC-anläggningen som var installerad i husbilen kunde de köra med hjälp av en generator. Under resans gång uppstod dock vissa problem med detta eftersom en del campingplatser bara tillåter användning av generator under vissa tider på dygnet och ibland inte alls. Lösningen blev en transportabel AC-anläggning från Walmart för 270 dollar. Helt okej, intygar Poul Erik.

Trevliga människor

Från Baltimore gick resan västerut. Lissi och Poul Erik körde sällan mer än 20-30 mil per dag och hade därför gott om tid att se sig omkring och prata med folk. På campingplatserna var det många som blev nyfikna på husbilen och ville veta varifrån den kom och se hur den var utrustad.

-Vi visade förstås gärna vår husbil och berättade om KABE i svenska Tenhult. På så sätt fick vi kontakt med massor av trevliga människor och fick tips på fina platser att besöka som inte alltid nämndes i turistbroschyrerna.

I Iowa gjorde Lissi och Poul Erik ett stopp i den lilla dansk-staden Elkhorn, dit de råkade komma precis när det var dags för den årliga ”Tivoli-festen” som arrangeras för att påminna om stadens danska rötter och traditioner.

-Invånarna i Elkhorn gav oss ett härligt mottagande och vi fick en uppställningsplats för husbilen bakom stadens café och köpmansbutik. Det var fest och underhållning hela helgen och på söndagen avgjordes det årliga mästerskapet i äppelskivsätande. Vinnaren blev en liten kille som kunde äta 77 äppelskivor på fem minuter, berättar Lissi och skrattar.

2500 mil på amerikanska vägar

Färden fortsatte över ändlösa prärier och jordbrukslandskap, genom Klippiga bergen och så småningom till västkusten och Kalifornien, där Lissi och Poul Erik i slutet av juli lämnade över husbilen till Helle, Erik och Sanibel, som påbörjade sin resa med slutmål Florida.

Två månader senare träffades alla igen i Fort Myers Beach. Familjen Honums KABE hade då korsat USA två gånger och rullat 2500 mil på de amerikanska vägarna. Planen var att Lissi och Poul Erik skulle tillbringa vintern i Florida med sin husbil. Tyvärr fick de vända hemåt redan i början av oktober eftersom Lissi drabbades av hjärtproblem.

-Allt har gått bra och vi har fått hem vår KABE till Danmark igen. Vi är oerhört glada över att ha gjort den här fantastiska resan, säger Poul Erik.

Bison på vägen

Lägre bränslekostnader

Han är imponerad av husbilen, som fungerade verkligt bra hela vägen. Det var egentligen bara problem vid ett enda tillfälle, då de behövde byta partikelfilter på bilen och var tvungna att beställa Fiat-reservdelar från Europa.

Lissi och Poul Erik rekommenderar gärna andra ressugna KABE-ägare att ta sin husbil till USA. Dottern och svärsonen instämmer.

-Vi har hyrt husbil i USA tre gånger och kommer inte att göra det igen. Kvaliteten på hyrbilarna är för dålig och komforten kan absolut inte jämföras med en KABE!

En annan viktig skillnad är bränsleförbrukningen. Familjen Honums KABE Travel Master 880 med en treliters dieselmotor på 225 hk drog, med amerikanska mått, en gallon på 18-20 miles körning jämfört med cirka 3-4 miles per gallon för en vanlig USA-husbil.

-Vi har med lätthet finansierat ena sträckan av husbilstransporten över Atlanten med lägre bränslekostnader, konstaterar Poul Erik.

Vill du veta mer om hur det är att åka med sin egen KABE till USA? Poul Erik svarar gärna på frågor och delar med sig av erfarenheter och goda råd. E-mail: info@honum-holding.dk

Poul Erik och Lissi Honum vid sin husbil

Poul Erik och Lissi Honum vid sin husbil

Vi använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen. Läs mer